Welke wielen passen onder de Nissan 100NX?

Introductie:
Bandenmaat calculator
Afwijking snelheidsmeter
En hier nog één hoop info over het wiel;
Velgenmaat
Offset
Steek
Wielconstructie
Montage
Centreerringen
Spoorverbreders


Introductie:
De originele bandenmaat van de Nissan 100NX 1.6 is; 175/65/14 en van de Nissan 100NX 2.0 is dat; 195/55/14. Hierbij is het van belang dat de ET waarde tussen ET = 37mm [minimaal], en ET = 42mm [maximaal] valt. De 'ET' waarde is één andere benaming voor; offset.

Het is daarbij belangrijk om te weten of andere wielen, met een andere velgmaat, niet al teveel afwijken van het origineel. Dit heeft bijvoorbeeld een invloed op de afwijking welke de snelheidsmeter heeft en let er ook op, met name met verlaging, dat het zo nu en dan wel degelijk kan aanlopen. Zo zal een 35 millimeter verlaagde Nissan 100NX met niet zo heel nieuw meer zijnde schokdempers, met 17 inch [205/40/17] velgen, in de bochten kunnen aanlopen. Ook het eventuele aanwezige gewicht in de kofferbak kan gaan meetellen.

Bandenmaat calculator

Voor de afwijkingen welke optreden met de verschillende bandenmaten en welke invloed dit heeft op de snelheidsmeter, komen onderstaande websites goed van pas;

Bandenmaat calculator #1
Bandenmaat calculator #2

Voer eerst je originele maten in en daarna je eigen maten. Mocht je reeds een andere maat onder je NX hebben zitten, blijf dan wel de originele maten hanteren, want met een andere maat, zal dit 15" of groter zijn en deze wijkt dus al een beetje af. Bij meer dan 3% verschil in omtrek, is het advies, opletten!

Afwijking snelheidsmeter

Op deze manier kan je de afwijking in je snelheidsmeter op de km-teller berekenen en de diameter afwijking van de banden. Let er ook op dat een bepaalde bandhoogte niet zal passen onder de NX, zo is de veerschotel de beperkende factor. Ter voorbeeld, 205/40/17 past nog net, 205/50/17 zal je nog kunnen monteren, maar zodra deze wielmaat is gemonteerd, zul je zien dat deze de veerschotel raakt en dat de band klemt en niet meer kan ronddraaien. Met een schroefset kan het allemaal net even anders gaan, maar onthoud dat met dergelijke grote wielen, de rijd prestaties nadelig beïnvloed worden. Het is voor de bling. Zo zijn er een paar Nissan 100NX gezien met 18 inch velgen, daar zit dan een hele platte band op en maximaal verlagen is ook niet meer mogelijk. Het is maar net waar jou voorkeur naar uitgaat.

En hier nog één hoop info over het wiel;

Benaming:

Het wiel wordt door de meeste mensen 'velg' genoemd, wat onjuist is. Als het autowiel vergeleken wordt met het wiel van een fiets dan zien we twee vergelijkbare hoofddelen: de velg en de wielschijf.
Samen vormen deze hoofddelen het wiel. Elk wiel vormt samen met de band een hechte eenheid, waarbij het metalen wiel de verbinding vormt tussen aandrijfas met naaf en band.
De band is op het wiel gemonteerd en via de wielschijf worden de krachten op het wiel overgebracht.

Voordelen:

De vormgeving
Het gewicht
De warmteafvoer; Dikwandige lichtmetalen wielen hebben als gunstige eigenschap dat warmte, ontwikkeld door banden en remmen beter wordt opgenomen en afgevoerd. Dit goede warmtetransport zorgt voor een lagere bedrijfstemperatuur van de banden, het remsysteem en de wiellagers wat gunstig is voor de levensduur van genoemde componenten.
Minder onbalans: Doordat lichtmetalen wielen een grotere stijfheid hebben dan stalen wielen zijn ze minder gevoelig voor trillingen en onbalans. Lichtmetalen wielen worden na het gieten machinaal bewerkt waardoor de hoogte -en zijdelingse slag maximaal 0.3 mm bedragen. Lichtmetaal is vormvast en minder elastisch dan staal wat vooral in combinatie met een lage serie band betere rijeigenschappen oplevert.
Kleinere kans op corrosie; Mits het wiel een goede oppervlaktebehandeling heeft ondergaan. Lichtmetalen wielen met een slechte lakbehandeling zijn juist corrosie gevoeliger dan stalen wielen en een aangetast wiel kan de hielzitting zodanig poreus maken dat gebruik van tubeless-banden onmogelijk wordt.
Betere maatnauwkeurigheid; Een stalen wiel wordt eerst geperst en vervolgens gelast. Een lichtmetalen velg krijgt door middel van afdraaien de juiste afmeting.
Grotere variëteit en een grotere keuze.
Grondstoffen

De grondstof voor lichtmetalen wielen is een aluminiumlegering (mengsel door samensmelting verkregen) van 'lichte' metalen met als belangrijkste materiaal aluminium.
De overige legeringselementen zijn meestal staal, silicium, koper, mangaan en andere grondstoffen (soms magnesium).
Als uitzondering zijn er ook lichtmetalen wielen waarin overwegend magnesium en titaan verwerkt zijn. Deze samenstelling maakt een wiel erg duur, licht en daardoor kwetsbaar. Vandaar dat we deze wielen niet vaak onder personenauto's en juist wel onder raceauto's aantreffen.

Productieproces:

De grondstoffen worden samengevoegd en verhit, waarna de legering gegoten kan worden. Het gieten gebeurt op verschillende manieren zoals vacuümgieten, tegendruk gieten en smeden na gieten.
Doel van het gietproces is een homogene materiaal-structuur te krijgen.
Bij smeden krijgt het nog warm gegoten wiel een nabehandeling met een smeedpers, waardoor het materiaal een vezelachtige structuur krijgt en daardoor sterker wordt.
Een ander voordeel van smeden is dat bepaalde wieldelen dunner uitgevoerd kunnen worden. Ook kunnen gegoten wielen direct na het gieten nog een specifieke warmtebehandeling ondergaan waardoor de sterkte toeneemt.
Daarna volgen een aantal machinale bewerkingen zoals ontbramen, draaien en boren. Tijdens het productieproces wordt het centrale gat zeer nauwkeurig uitgedraaid op een bepaalde standaard maat.
Om een wiel voor een bepaald autotype passend te maken wordt bij de aflevering meestal een centreerring mee geleverd. Deze ring moet in het naafgat geklikt worden.
Na reiniging volgt een technische kwaliteitscontrole. Ter bescherming van het corrosiegevoelige aluminium moeten lichtmetalen wielen voor personenauto's vervolgens altijd een oppervlaktebehandeling ondergaan.
Meestal wordt een beschermende lak op basis van acryl of epoxyhars aangebracht door middel van een poedercoating proces. In het algemeen wordt gekozen voor zilver metallic met een finish van transparante (blanke) lak.

Kwaliteit:

Voor de consument bestaat er niet altijd duidelijkheid over de kwaliteit van de onder zijn auto gemonteerde lichtmetalen wielen.
Bekend is dat elke band- wielcombinatie moet voldoen aan een aantal technische en wettelijke eisen zoals:

voldoende sterk zijn
geschikt zijn voor de betreffende auto
wielen mogen onder normale gebruiksomstandigheden niet scheuren of breken
ze moeten correct onder de auto passen
bij banden kan de consument aan de genormaliseerde bandcodes van draagvermogen en snelheid zien dat deze aan de eisen voldoen
bij wielen is er alleen de wettelijke productaansprakelijkheid als de wielen niet aan de gestelde eisen (zie voorgaande punten) voldoen

Keurmerken:

Om er zeker van te zijn dat een wiel uit de juiste legering is vervaardigd en voldoende sterk is geconstrueerd, zijn kwaliteitswielen in het algemeen voorzien van een aantal herkenbare keurmerken. Zo is er:

het Duitse KBA-typenummer, gebaseerd op een testrapport van het betreffende wieltype
het Duitse TÜV-keurmerk
het Japanse JWL-keurmerk
Max. Wheel Load, het maximale draagvermogen is dan vermeld
Reiniging en onderhoud

Een eenvoudige en goede manier om uw lichtmetalen wielen in conditie te houden is de wielen iedere week te reinigen met water, spons en zeem en een normale autoshampoo.
Hardnekkig vuil zoals remstof kan met een goede wielenreiniger verwijderd worden. Neem altijd de gebruiksaanwijzing van de wielenreiniger in acht om beschadiging aan uw lichtmetalen wielen door deze chemische middelen te voorkomen.

Velgenmaat:

De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x14 is 6 inch breed en heeft een diameter van 14 inch. Wie zijn meetlat erbij pakt en de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft meer aan dan 6 inch. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand, zoals in onderstaande tekening is te zien. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen. Voor degenen die een lesje wiskunde hebben gespijbeld: 1 inch = 2,54 cm.

Offset:

De ET-waarde [Einpresstiefe = offset], ook wel wielbolling genoemd, is de afstand tussen de hartlijn van het wiel tot de wielflens.

De ET-waarde geeft het aansluitpunt van het wiel weer en bepaalt of een wiel hol of bol is. Hoe hoger dit getal is, des te verder dit aansluitpunt naar buiten ligt.

Het wiel zal in dat geval verder in de wielkast naar binnen komen. Een lage ET-waarde betekent dat het wiel meer naar buiten komt. Dit wordt in hoge mate beïnvloed door stuurgedrag, zowel rijden als remmen.

Per autotype en wielbreedte kan de ET-waarde variëren tussen een ondergrens en een bovengrens. Hierbuiten zijn aanpassingen aan de auto vereist.

De ET van een velg bepaalt hoever een velg naar binnen of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt [zie schematische tekening].
Offset
Steekt een velg te ver naar buiten met bijvoorbeeld ET 38, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen. De regel luidt: hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET-waarde die voor jouw auto geschikt is.

Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij autosport Marc. Hij weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automobilist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automobilist hier absoluut niets van wil weten.

Steek:

De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hieronder.

Ieder autotype heeft zijn eigen steek. Vaak hanteren autofabrikanten voor meerdere modellen dezelfde steek. Echter, er zijn altijd uitzonderingen waardoor je niet kunt zeggen: "dat is een Opel dus die auto heeft steek 4x100". Zoals al eerder vermeld produceren de velgenfabrikanten elk velgtype slechts in een bepaald aantal fitments. Je plaatselijke velgenspecialist kan je vertellen of de velg van jouw keuze ook gemaakt wordt in de toepasbare steek voor jouw auto.
Steekcirkel
Personenauto's hebben over het algemeen een 4-gats en een 5-gats steek. Terreinauto's, SUV's en bestelauto's kunnen ook een 6-gats steek hebben.

Sommige velgen vertonen zelfs 8 gaten. Je zult je dan nu misschien afvragen voor welke auto's deze velgen geschikt zijn. Welnu, deze velgen hebben een multi-pcd ("pcd" is een veel gebruikte aanduiding voor "steek" en staat voor het engelse "Pitch Circle Diameter"). Dit wil zeggen dat de velg als het ware 2 steken heeft. 4 gaten vormen samen bijvoorbeeld de steek 4x100 en als je de velg 1/8 slag draait vormen de overige 4 gaten bijvoorbeeld steek 4x108.

Wielconstructie:

Voor personenauto's zijn er drie basisconstructies;
De exclusievere merken hebben vaak 1 of meer meerdelige velgen in het assortiment. In de meeste gevallen gaat het dan om 2-delige velgen, maar ook 3-delig is mogelijk. Met 2-delig wordt bedoeld dat de velg uit 2 losse delen bestaat, die aan elkaar zijn gemonteerd. In vroegere tijden werden velgen veelal op deze manier gemaakt in een authentieke smederij. Hoewel moderne fabrieken nu veel gemakkelijker een 1-delige velg produceren, blijft er vraag naar meerdelige velgen. Meerdelig heeft een zeer exclusief imago. Daarnaast geven de boutjes waarmee de delen aan elkaar zijn bevestigd de velg een speciale uitstraling.

Omdat niet iedereen een portefeuille heeft met een eindeloze bodem (meerdelige velgen zijn fors duurder dan 1-delige velgen) worden er ook "2-delige look" velgen geproduceerd. Hierbij plaats men sierboutjes in de velg zodat het lijkt of het een 2-delige velg is. Het gaat hier in het algemeen niet om goedkope imitatie. Fabrikanten zien het als een hoogwaardige oplossing om liefhebbers van velgen met boutjes een betaalbare velg aan te kunnen bieden.

Montage:

Bij de montage van de velgen op de auto is het van groot belang het juiste bevestigingsmateriaal te gebruiken. De originele bouten of moeren zijn niet altijd geschikt voor de montage van de lichtmetalen velgen. Als er bouten of moeren worden geleverd bij de velgen die je hebt aangeschaft, gebruik deze dan altijd in plaats van de originele bouten of moeren.
Montage 4 bouts velg
Let bij het aandraaien van de bouten of moeren op de juiste aandraai volgorde. Volg altijd een kruislings patroon, zoals in de schematische weergaven hiernaast. Zo voorkom je dat de velg scheef getrokken wordt en vroegtijdig vast loopt op de schroefdraad. Het vastzetten van de bouten of moeren dient met een momentsleutel te gebeuren. Het gebruik van luchtgereedschap (in werkplaatsen) is sterk af te raden.
Montage 5 bouts velg
Als je wielen demonteert en je bent van plan deze op een later tijdstip weer te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik de afkortingen RV, LV, RA, LA voor respectievelijk rechts voor, links voor, rechts achter en links achter. Door de wielen bij montage weer op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rij-eigenschappen (dit heeft te maken met de afslijting van het loopvlak van de band)

Centreerringen:

Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde velg op meerdere typen auto's te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de wielas van de auto. Het naafgat van de velg (het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben. Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.

De centreerring zorgt er voor dat de velg netjes op z'n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring zou de velg alleen door de bouten op z'n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter.

Spoorverbreders:

De spoorbreedte is de onderlinge afstand tussen de wielen, gemeten vanuit het midden van het loopvlak van de band. Het meten van de spoorbreedte dient te geschieden met een stalen meetmiddel met voldoende bereik, waarbij het midden van het loopvlak van het midden van de andere band op dezelfde as als meetpunt wordt aangemerkt.

Spoorverbreders worden in het algemeen niet veel gebruikt, maar in verband met de volledigheid besteden we er hier toch aandacht aan. Een spoorverbreder is een "metalen schijf" die tussen de velg en de as van de auto gemonteerd wordt. Hierdoor komt de velg meer naar buiten te staan in de wielkast. In feite wordt hiermee dus de ET van de velg verlaagd.
Spoorverbreder
Het is van het grootste belang dat bij het gebruik van spoorverbreders het juiste bevestigingsmateriaal wordt gebruikt. De bouten die met de lichtmetalen velgen worden meegeleverd zullen niet lang genoeg zijn als er spoorverbreders worden gebruikt. Een verkeerde montage van spoorverbreders is levensgevaarlijk. Enkele velgenfabrikanten werken standaard met spoorverbreders. Zij zullen bij de levering van de velgen rekening houden met jouw type auto en het juiste bevestigingsmateriaal meeleveren.