Nissan 100NX tuning [en onderhoud]

Introductie
Het kloppend hart: de motor.
Nissan 100NX [1.6] GA16DS
Inleiding Nissan 100NX [motorische] tuning
Tuning van de Nissan 100NX [1.6] GA16DS
Tuning van de Nissan 100NX [1.6] GA16DE
Tuning van de Nissan 100NX [2.0] SR20DE
Conclusie


Introductie:

De Nissan 100NX verscheen voor het eerst op de Nederlandse markt in 1991. Gebaseerd op de Nissan Sunny, zou je kunnen stellen dat de motor, aandrijving en ondersteld overgenomen zijn van de Sunny. De uiteindelijke afmetingen waren dus hierdoor al bepaald.

Het kloppend hart: de motor.

In de jaren '90 maakte het nog niet zoveel uit wat het brandstofverbruik was en er waren nog genoeg potentiële kopers welke een sportief model wilden. Hoewel de Nissan 100NX, vandaag de dag ook redelijk zuinig is te krijgen, vereist dit bij de verschillende motoruitvoeringen wel gespecialiseerd onderhoud. Dit onderhoud kan de Nissan dealer tot de dag van vandaag nog steeds verzorgen, maar een auto welke reeds 20 jaar oud is of daar tegenaan zit, is zowel voor de dealer als voor de eigenaar niet zo heel interessant meer. Wel is het bij elke dealer mogelijk om tegen uurtarief een uitgebreide diagnose te laten uitvoeren. Mocht u met een NX met 150 a 200 duizend kilometer, welke enkel is onderhouden volgens het onderhoudsschema, dan zult u snel merken dat uw carburateur of sensoren nog wel werken, maar verouderd zijn. Dit beïnvloedt het brandstofverbruik nadelig. Zo is een verbruik van 1 op 9 iets dat niet vaak voorkomt, maar het komt wel voor. 1 op 12 is meer gemiddeld en als u echt een liefhebber bent en tijd, moeite en ook wat geld steekt in het onderhoud, dan is 1 op 14 of meer dan dat een realistisch verbruik.

Maar er zijn wel doe het zelf oplossingen om de Nissan 100NX geheel zelf te diagnosticeren en dat is bij onze club, enkel voor clubleden, op aanvraag, kosteloos te verkrijgen. Tevens, indien u goed contact heeft met uw dealer of er toch nog een recentere Nissan in onderhoud heeft, kan het zo zijn dat ze uw Nissan even kosteloos uitlezen, dan krijgt u in elk geval te horen welke foutcodes er eventueel aanwezig zijn in de ECU, dat is de computerregeling voor de NX motor. Let wel, de carburateur versie, doorgaans te herkennen aan de grijze stoot strips, of in elk geval aan de ronde pot (het luchtfilter) op de motor, is door hobbyisten niet goed uit te lezen. Dit komt omdat het uitlezen toen nog geen standaard kende. De injectiemodellen van de Nissan 100NX volgen wel een standaard, genaamd OBD, On Board Diagnosis. Dit is inmiddels een verouderde standaard, opgevolgd door OBDII en tegenwoordig ook CAN bus. In de volksmond wordt OBD vaak OBD1 of OBDI genoemd, om het onderscheid met OBD2 / OBDII te kunnen maken.

Nissan OBD connector

Met Nissan Datascan, verkrijgbaar voor OBD en OBD2 Nissan's, in combinatie met de juiste kabel, kunt u met een laptop de motor zelf uitlezen. Dit vereist enige technische kennis, maar de basisafstelling en de staat van de sensoren is vrij eenvoudig zelf vast te stellen. In feite is dit een hack geweest, het is niet zo dat Nissan de benodigde kennis aan een ieder beschikbaar stelde. Echter, de Field Service Manual (FSM), het werkplaatshandboek (WPH) voor de Nissan dealer, waar ook op staat vermeld, niet voor derden, is ooit ingescand tot een PDF en dat is kennelijk gewoon goed geworden omdat er naast de 100NX, ook van de meeste andere Nissan modellen, dit handboek vrijelijk wordt verspreid op internet. Dit betreft wel een schending van auteursrechten. Bij onze club bestaat niet de indruk dat Nissan daar zich zorgen om maakt, de dealer verkoopt vandaag de dag wel eens een nee, bij bepaalde onderdelen en aangezien ondergetekende eens een rondleiding heeft gekregen van het Nissan Motor Parts Center te Amsterdam, ergens in 2010, was toentertijd het al zo, dat het opslaan van onderdelen kostbaarder is geworden dan de productie van het onderdeel zelf. Maar maakt u zich geen zorgen, er is nog genoeg aan onderdelen te verkrijgen, zo zijn er meer dan genoeg OEM fabrikanten welke de slijtage delen blijven leveren, alleen waar u deze onderdelen betrekt, dat is een andere markt geworden. Ook deelt de 100NX zowat alles, exclusief het plaatwerk en het interieur, met de Nissan Sunny en hoewel daar in Nederland niet zoveel meer van rondrijden, de RDW gegevens van 2013 geven aan dat er zo'n 1800 Nissan 100NX nog op kenteken staan in Nederland, waar er ongeveer 7300 zijn verkocht in Nederland. Dit aantal is overigens te laag gebleken voor Nissan om het rendabel te houden. Zo ook de concurrenten van de 100NX, de Toyota Celica en de Honda CRX, zijn eind jaren '90 verdwenen als sport coupe, zoals deze modellen in de generieke zin worden aangeduid. Overigens is de Celica wat langer geproduceerd en dat zal met het 25 jarig jubileum te maken hebben gehad. Ook de Celica wordt niet meer door ontwikkeld.

Terugkomend op de motoren geleverd in de Nissan 100NX, de GA16DS, carburatie motor, de GA16DE, injectie motor en de SR20DE, injectie motor, 'gti', was de 100NX ten aanzien van de concurrent, niet de snelste, maar het unieke model met de targa daken en de unieke rijdeigenschappen, maakten dit model tot een bescheiden succes. Als je niet de snelste bent, moet het ook met het brandstofverbruik meevallen en dat blijkt wel met de 1.6 liter versies, met goed onderhoud absoluut vandaag de dag een auto welke nog goed mee kan komen met het dagelijks verkeer en de gti, ons club motto is dat je zo een model niet moet willen rijden als je je zorgen maakt om het brandstofverbruik. Daarentegen, ondergetekende haalt de 12 duizend kilometer per jaar niet eens en dan is het kostenplaatje toch even heel anders dan wanneer het woon-werk verkeer het jaarlijks af te leggen kilometers verdubbeld of zelfs verdrievoudigd. Maar niet iedereen heeft de NX als dagelijkse auto en dat hoeft ook helemaal niet. De NX van 20 jaar oud is geen auto meer om zo voor de deur te zetten, stalling is wel een pre, daar roest zijn werk al vaak heeft gedaan. Hier is overigens zelf goed iets tegen te doen.

de GA16DS

Deze motor heeft met 90PK een ledige massa van 1050kg te torsen. Dat is voor die tijd echt een flinke motor geweest, maar deze techniek was wel al op zijn eind. Zo voegde Opel bij haar 1.6 motor een S toe, deze zat rond hetzelfde vermogen, echter de meeste modellen zaten wel onder de 1000kg toentertijd. De Nissan 100NX is ook relatief zwaar, maar 100 kilo extra gewicht ter verzwaring van het chassis, vanwege de targa daken, is echt geen gek getal, zo is een Honda Civic fors lichter dan een 100NX. Echter, daar zit ook een ander type motor in, zo is Honda altijd 200cc kleiner bemeten te noemen en de bekende B16 V-Tec, 1.8, is een geduchte tegenstander voor de SR20DE. Ook de Golf I, gti met 110PK en niet te vergeten de Mazda MX-3 en MX-5 zijn ook tijdgenoten.

Nissan 100NX GA16DS

Dus nee, de GA16DS was zeker niet de snelste, maar om er mee te toeren, wel een van de toppers uit die tijd. Er kan niet veel defect gaan aan deze motor, mits het onderhoudsschema wel enigszins is aangehouden en vaak slaan mensen de duurdere onderhoudszaken om begrijpelijke redenen over. Zo is voor de één een auto met 150 duizend op de klok, afgeschreven, voor de ander ontstaat de interesse dan pas. Kenmerkend voor deze motor is dat de carburateur wel naar zijn grootje gereden kan worden, ondergetekende is hier op gewezen door de Nissan dealer en toch gedaan. Mijn eerste NX was een carburateur versie en omdat ik geen vergelijkingsmateriaal had, ik was niet bekend met Nissan zelfs nog, vond ik het al een vlotte auto. Wat er nog uit te halen viel, daar kwam ik later achter. Zo heeft deze motor ongeveer 5,5 meter aan vacuümslangen, welke eenvoudig zelf te vervangen zijn, maar sluit het niet verkeerd aan. De tip is wel om een andere kleur slangen te kiezen en een voor een vervangen. Mocht u de gelukkige bezitter zijn van een GA16DS motor in uw Nissan 100NX, wanneer de vacuümslangen nog niet vervangen zijn, laat dit dan doen of doe het zelf! Op ons forum vind u uitgebreide uitleg (enkel voor betalende leden), ook is er voldoende technische ondersteuning beschikbaar om uw vragen te beantwoorden.

Verder is deze motor zeer afhankelijk van een goede werking van de luchtmassameter en lambda sonde. Een luchtmassameter zit op de inlaatzijde van de motor, deze meet eenvoudig uitgelegd, de hoeveelheid lucht welke de motor binnenkrijgt. Dit is van belang voor de elektronische regeling van de motor, hoewel de GA16DS een carburatie motor is, is het absoluut geen carburateur meer welke eenvoudig zelf af te stellen is. Sterker, indien u deze carburateur zou demonteren en weer monteren, zal de motor totaal niet goed meer willen lopen. Deze carburateur dient met de computer afgesteld te worden, dit kan Nissan alleen zelf, hoewel ik bekend ben met een enkele garage waar zij dit ook nog kunnen. Dit vereist wel specifieke Nissan kennis en een universele garage, indien zij dit kunnen uitvoeren, dan werkt daar een Nissan liefhebber, dus de kans dat u deze treft, is gewoon erg klein. Wat wel goed mogelijk is, indien uw carburateur de geest heeft gegeven, uw NX acceleert niet goed en rijdt onprettig, is het wel mogelijk om de carburateur in zijn geheel van een sloop te halen en deze in zijn geheel te monteren op uw NX. Dit vereist wel enige durf en kennis van zaken, daarbij, is het vaak niet mogelijk om vooraf te weten wat de staat van de 2e hands carburateur is. Verwittig uzelf wel dat u deze van een 100NX afhaalt, kleine onderdeelnummer verschillen sturen uw motorregeling geheid in de war. Het is geen Golf of Amerikaan, het is Japans en zeer gevoelig. Er is daardoor ook zeer veel uit te halen. Zo is de opgave van Nissan 90PK, maar dat is het minimale vermogen, Nissan geeft altijd voorzichtige waarden als het om het vermogen betreft. Daarbij, in sommige landen is de brandstof van een mindere kwaliteit, (RON91), terwijl RON95 ofwel Euro95, al beter is en met V-Power, Excellium, etc. is er nog veel meer uit te halen. Maar daar verspeelt u de fabrieksgarantie mee welke toch al afgelopen is. Niet aan te raden voor beginners en ook niet wanneer de NX mee gaat op vakantie.

Wat betreft de carburateur zelf, deze heb ik bij een Nissan dealer laten nakijken. Kosten bedroegen ruim 300 Euro. Dat mag dan niet in verhouding staan tot de toch al erg lage prijs wat een 100NX of sowieso elke oudere Nissan nog oplevert, ten aanzien van andere merken is het opvallend dat oudere Nissan's zo weinig opbrengen. In andere landen ver weg staat Nissan heel hoog aangeschreven als 2e hands auto. Wat Nissan had gedaan was de carburateur demonteren, enkele onderdelen vervangen zoals de gasnaald, ik mag aannemen alles schoongemaakt en uiteraard afgesteld. Ik kan u verzekeren, indien Nissan iets afstelt, dan doen zij dit zeer grondig. Nu vertelde de verkoper mij dat mijn gasnaald was versleten en dat ik beter rustig het gas kon intrappen omdat abrupt het gas intrappen deze gasnaald snel weer zou doen slijten. Maar wat ging de 100NX ineens hard, dat is echt meer dan 90PK geweest maar ik heb er geen bewijs meer van. Dus dat gas intrappen, dat deed ik toch. Na enkele duizenden kilometers merkte ik dat de auto een lichte schok kon hebben met het vertrekken uit stilstand. Niets ernstig, met enige beheersing geen enkel probleem en mijn NX is ook nooit meer langzamer geworden er door.

Naast het zeer belangrijke vacuümsysteem voor de GA16DS, is ketelsteen in het koelsysteem een geduchte vijand. Ook de thermostaat van het koelsysteem is een bekend euvel, hoewel, deze type thermostaat is gewoon aan slijtage onderhevig en ter bescherming van de motor, aanbevolen om preventief te vervangen. Gele drab onder in uw expansievat (daar waar u koelvloeistof bijvult) is geen goed teken. U kunt zelf de grote narigheid met uw auto voorkomen met wat eenvoudige stappen. Op het forum vertel ik u daar graag meer over.

Mocht u niet tevreden zijn met het rijdgedrag van uw Nissan 100NX met GA16DS motor, raad ik u aan om lid te worden, de carburateur kennis is bij ons aanwezig in de vorm van onze Technische Ondersteuner op afroepbasis, welke altijd wel tijd kan vrijmaken voor betalende clubleden met een technisch probleem in hun carburateur. Echter, dat kan in uw geval wel een aardig stukje autorijden zijn. Maar de Nissan dealer kan u nog beter helpen, het kost wat geld, mogelijk niet in verhouding met de aanschafprijs, maar onderhoud is onderhoud en indien u een kilometervreter nodig heeft, blijf er gerust mee rijden, het valt echt niet uit elkaar maar indien u een liefhebber bent, kijk dan naast de roest, ook naar het rijdgedrag. Ideaal is om onze clubdagen te bezoeken, indien u geen vergelijkingsmateriaal heeft. Ook aankoopadvies is bij ons te vinden.

Nissan 100NX [motorische] tuning

Tuning van de Nissan 100NX [1.6] GA16DS

Deze motor is niet heel geschikt om motorisch te tunen. Met enige moeite kunt u er wel vrij eenvoudig 10 - 15PK uit halen, zo is een open luchtfilter heel goed mogelijk op deze motor, maar zonder het ronde luchtfilterhuis te laten zitten, zal dat nimmer goed willen rijden zowel in zomer als winter. Verder kan het ontstekingstijdstip verlopen zijn met de jaren tot wel een graad a 3 - 5. Dit kost vermogen. U kunt ook enkele procenten vermogen winnen, door het ontstekingstijdstip vroeger te zetten dan wat Nissan specificeert. Dit vereist wel kennis van zaken en goed onderhoud, geen lekkage in het vacuüm, een goede brandstofdruk en regeling, V-Power en een goede (lees: nieuwe) ontsteking. Wat de voor en tegens zijn om dit te doen, kunt u zelf vinden op ons forum of vraag er gerust naar.

Nu zijn er ook snellere nokkenassen te verkrijgen, maar wederom zit de carburateur een beetje in de weg. Hoewel deze elektronisch is geregeld, is het niet zo als met de injectie modellen, dat de brandstof tot op de zoveelste milliseconde achter de komma, wordt ingespoten, de brandstof wordt vermengd met de inkomende lucht. Daarom is deze motor ook een beetje beperkt met een open luchtfilter en vergeet nooit, u beïnvloedt de rijdeigenschappen van uw NX en het is geen garantie, dat dit altijd positief uitpakt. Vergelijkingsmateriaal en verhalen van ervaringsdeskundigen kunt u uitwisselen op een van onze meetings of op het forum.

Gezien de te maken kosten, nieuwe nokkenassen zijn net zo duur als een nette 2e hands NX, maar soms wel 2e hands aangeboden, is het niet rendabel om een GA16DS ver op te peppen. Wat wel na het open luchtfilter stap twee is, is een spaghetti spruitstuk. Deze zijn van imitatie kwaliteit relatief voordelig verkrijgbaar, maar dit vereist wel enige kennis en inzet om tot een goed eind te brengen. Een dergelijk imitatie spruitstuk voldoet vaak niet geheel aan de kwaliteitseisen zogezegd. Zo behoort de vlakheid van dit spruitstuk waar dit aan de motor komt, niet meer dan 0.2mm af te wijken. Er zijn spruitstukken gesignaleerd, met 2.3mm verschil, deze dient dan gericht te worden en opnieuw gevlakt. Ook kan het zijn dat de aansluiting van de lambda sonde zelf gemaakt dient te worden, waar een TIG lasser voor nodig is. TIG lassen is voor RVS, deze spruitstukken zijn altijd van RVS gemaakt. Uiteraard is een 2e hands imitatie spruitstuk bemachtigen een buitenkans, maar zelden aangeboden, ook bij onze club.

De eerste 10PK heeft u zo wel binnen. Denk er aan, goed onderhoud en juist gekozen onderhoud, zijn wel een vereiste om een dergelijke vermogenswinst te bereiken! De laatste 5PK haalt u er nog uit met de juiste afstelling, juist onderhoud en een schone motor. Dus, de moraal van dit verhaal, alleen voor enthousiaste hobbyisten in de wieg gelegd, het kietelen van de GA16DS.

Tuning van de Nissan 100NX [1.6] GA16DE

Deze motor reageert al een stuk beter op aanpassingen. Bij deze motor kunt u wel een open luchtfilter zelf plaatsen, ook forum leden, (dit is geheel kosteloos), hebben toegang tot een uitgebreid topic, waar u zelf kunt zien dat met een calculator, een stuk uitlaatbuis, drie slangenklemmen, een siliconenbocht, een universeel luchtfilter en wat aansluitmateriaal, u uw bestaande luchtfilter in zijn geheel kunt vervangen. Dit geeft meteen wat extra pep aan de motor en bij normaal rijdgedrag, maar daar zijn wij binnen onze club niet zo heel bekend mee, zal dit een zuiniger resultaat geven. Ook de GA16DE heeft een vacuümsysteem, hoewel de motor een stuk minder afhankelijk is van dit systeem, is het niet minder belangrijk om bij het modificeren van de motor, eerst te beginnen aan vervanging van de vacuümslangen. Overigens kunt u deze zelf eenvoudig verkrijgen bij de automaterialenzaak. Gates slangen zijn van een zeer goede kwaliteit en geschikt voor alle vloeistoffen en dus ook lucht.

De GA16DE reageert beter op modificaties, dit omdat de computerregeling de injectietijden automatisch aanpast, (tot op zekere hoogte, maar met milde tuning wat dit is, ruim binnen de tolerantie) meer lucht, meer brandstof en dus meer vermogen. Het omgekeerde is ook waar: betere ademhaling van de motor, scherpere injectie tijden van de brandstof, betere verbranding en dus zuiniger rijden. Hoewel, in de praktijk zult u daar weinig van merken, of u moet net als ik de hele A1 afrijden met 100 op de teller, wat ongeveer 96km per uur is. Let op, dit komt allemaal zo precies dat een beetje tegenwind al een grote invloed kan hebben op uw brandstofverbruik en hoewel dit werkt, achter een vrachtwagen rijden, niet echt aan te raden zonder interieurfilter, waarschijnlijk met interieurfilter ook.

Let er ook op dat zonder het goede en juist gekozen onderhoud er vaak geen noemenswaardige of slechts een bescheiden besparing haalbaar is, ook dit werkt omgekeerd, het heeft weinig zin om een open luchtfilter of spaghetti spruitstuk te monteren wanneer de motor in een niet zo beste staat van onderhoud verkeert. Tenslotte is de NX al tegen de 20 jaar oud en dan gaat de tand des tijds zijn werk doen. Zo de genoemde vacuümslangen welke zelden nog in een goede staat verkeren na deze lange tijd, al minstens een jaar of 8 voorbij het punt van economisch op zijn van alle dagelijkse auto's, is het ook zo dat een lichte scheur in het inlaatspruitstuk, wat zelden voorkomt, maar de NX rijdt heel onzuinig en is amper zuinig te krijgen. Wat vaker voorkomt is een verroest uitlaatspruitstuk en wat eigenlijk altijd wel het geval is, het flexibel deel lekt of het spruitstuk zelf lekt ergens, of het lekt bij de katalysator, iets dat met APK opgemerkt dient te worden, maar sommige lekken zijn zo klein van aard dat bij APK controle dit niet merkbaar is, echter, de computerregeling is daar wel heel gevoelig voor. Dit komt omdat een lambda niets anders is dan een manier om te meten hoeveel zuurstof zich nog in de uitlaatgassen bevinden. Indien de lambda dit registreert, zal de computerregeling meer brandstof inspuiten, echter, daar merkt u met betrekking tot het vermogen geheel niets van. Een onnodige verbranding van 20% van de brandstof is niet ondenkbaar. Mijn advies, laat u niet gek maken door anderen met recentere auto's, deze hebben meer dan doorgaans geen lekkage, brandstofdruk, sensoren of afstellingsproblemen, waarbij het resultaat van hun meestal positief is en goed afloopt. Maar ze hebben er vaak niet naar gekeken of er goed over nagedacht, dus let op!

Hoewel niet schadelijk voor de motor, staan uitlaatlekkages, hoe miniem ook, naast het vacuüm en een slechte staat van sensoren, ook in de top vijf van onzuinig autorijden. En een goed onderhouden auto rijdt nu eenmaal plezieriger en waarom zou je een NX willen rijden, als het niet om het plezier te doen is? Overigens, als uw katalysator niet blijkt te werken met de APK, kan ik u garanderen dat uw motor veel te rijk loopt, dit door de genoemde oorzaken, waarbij ik nog niet aan de sensoren was toegekomen. Even afgezien van de stationair regeling welke ook sensoren vereist, deze zijn maar soms defect, schoonmaken is meestal de oplossing.

Maar wie zegt nog dat een GA16DE niet geschikt is om op te voeren? Ook de GA16DE flink sneller gemaakt worden op een betrouwbare manier, maar dan moet het motorblok wel uit de auto gehaald worden en vereist dit specialistisch werk, wie nog van mening is dat dit niet waar kan zijn, lees hier verder (Engelstalig).

Nissan GA16DE distributieketting

Wist u dat in Zuid-Amerika, de GA16DE zoals deze in uw Nissan 100NX zit, nog nieuw van de band rolt in de Nissan Sentra?

Tuning van de Nissan 100NX [2.0] SR20DE

Lange tijd was dit de top twee liter van Nissan, deze is inmiddels opgevolgd door de SR20VE, welke jammer genoeg niet beschikbaar is op de Europese markt. De SR20VE doet sterk denken aan het V-Tec systeem van Honda. De SR20DE ontbeert deze variabele nokkenas timing, maar de SR20DE is zeker een goede keus voor de tuner, met het ruim bemeten koelvloeistofsysteem kan deze motor wel wat meer verdragen dan wat Nissan ooit heeft gespecificeerd. Echter, zorg eerst dat je weet wat je doet, voordat je er aan begint!

Opvallend is dat de gti versie van de Nissan 100NX, met een catalogus prijs van een dikke 20 duizend euro niet bepaald goedkoop meer, ook een zeldzame uitvoering van de Nissan 100NX. Nu zijn er in het verleden vele 1.6 uitvoeringen omgebouwd naar 2.0, dat levert ook nog een leuke gewichtsbesparing op, maar het is niet zonder gevaar. Zo is het ombouwen naar een gti wel zelf goed uitvoerbaar met een garage en een motortakel, het remsysteem van de 1.6 voldoet simpelweg niet meer en dat is ronduit gevaarlijk. Uiteraard dit ook mee ombouwen en naar de RDW er mee, auto's van dit bouwjaar zijn nog gemakkelijk om door de RDW keuring te krijgen.

Het leuke met tunen van de Nissan 100NX zit hem toch echt in de SR20DE motor. Aangezien deze motor ook voor race doeleinden wordt toegepast, is er heel veel voor te krijgen en is de 2e hands handel ook stukken levendiger. Deze motor reageert ook heel goed op modificaties en 160PK, (en wel meer ook, standaard levert deze motor 143PK) met bolt-ons, dit betreft dus enkel het aanbrengen van onderdelen aan de motor gemonteerd, de motor hoeft niet open of uit de auto gehaald te worden, is vrij eenvoudig haalbaar. Echter, de gti was al een zeldzame verschijning, in 1993 is Nissan gestopt met de levering van deze uitvoering. Daarbij heeft het chassis meer krachten te verduren gehad, wat volgens mij de reden is waardoor deze uitvoering sneller doorroest bij de achterste wielkasten. Hele goede gti's zijn nog in het buitenland verkrijgbaar, maar dat moet je er maar voor over hebben. Uiteraard is het lassen van een NX iets waar niets op tegen is, maar na het lassen kan de hele auto wel een anti-roestbehandeling gebruiken, anders zit je een of twee jaar later weer met APK afkeur. En het jaar daarna vertellen ze je dat je beter een andere auto kunt gaan zoeken.

De Nissan 100NX, evenals de Sunny gti en de Primera eGT, is geleverd met een highport versie van de SR20DE. Andere Nissan 2.0 benzine modellen in Nederland zijn of nieuwe en een geheel andere motorcode of het betreft een lowport versie van de SR20DE. Het vermogen zou hetzelfde moeten zijn (hoewel er ook 150PK versies van de SR20DE zijn) en welke van deze twee motoren nu beter te kietelen is, daar zijn de meningen over verdeeld. Nu is dit allemaal nog tot daar aan toe, maar de versnellingsbak, is wel een onderdeel dat meestal niet meer gerepareerd wordt en de versnellingsbak van de lowport welke meer beschikbaar is in Nederland en ook langer geleverd door Nissan, past niet op de highport motor. Of anders gezegd, wees niet alleen zuinig op de versnellingsbak, wanneer uw versnellingspook bij lage snelheden begint te dansen op een klinkerweg, bent u aan nieuwe motorsteunen toe. Hiermee verlengt u de levensduur van de versnellingsbak. Dat een versnellingsbak geen olieverversing behoeft is aperte onzin. De reden waarom ik dit vermeld is dat het weinig zin heeft een SR20DE op te voeren, als de versnellingsbak niet goed wordt onderhouden. Wees ook voorzichtig met schakelen, wanneer u last krijgt van krakende versnellingen bij het vlot rijden en schakelen, motorsteunen, versnellingsbakolie en de afstelling van de koppeling. Ook de koppelingskabel zelf kan dermate ingesleten zijn dat deze beter vervangen kan worden. Overigens, waar alle 100NX wel mee te maken kunnen krijgen, is een zwaar lopende koppelingshevel. Maak deze schoon wanneer de koppelingsplaten aan vervanging toe zijn, want de versnellingsbak moet er af, wilt u daar bij kunnen komen. Nog even terugkomend op de beschikbaarheid van de versnellingsbak, deze zijn niet echt meer vol op verkrijgbaar, zo is de NX zelf en met name de gti uitvoering echt een zeldzame verschijning geworden. Normaal gesproken vergaat het de NX zo met slooprijp worden, eerst het chassis dat op is gegaan en dan de bak of koppelingsplaten en dan de motor. Aangezien de NX gti zelf nog met 40 stuks in Nederland op kenteken staat, is het gewoon veel interessanter om de bestaande versnellingsbak heel te houden, hoe het met de SR20 motoren zal vergaan in de toekomst valt nog te bezien. Overigens zijn onderdelen als achterlichten nog wel goed te verkrijgen maar de koplampen raken ook al op. Ik heb een extra setje bewaard, want over 10 jaar rijd ik nog steeds een NX, mogelijk als tweede auto, maar dan heb je ook wat.

Okee, ook op ons forum is er meer kennis en ervaring met de SR20DE. Zelf heb ik na de GA16DS een GA16DE gehad, dat was al een stuk eenvoudiger zelf te onderhouden en toen een SR20DE, omdat ik zag dat je daar als hobbyist veel meer mee kan. Ook zijn er gerenommeerde tuners in Nederland met specifieke kennis voor deze motor. Dit vermoedelijk mede omdat er turbo versies zijn gemaakt door Nissan, de SR20DET. Daarbij, het SR20-forum, is wel het leidende forum voor deze motor, in alle beschikbare varianten. Indien u de gelukkige bezitter bent van een SR20 Nissan motor, hoop ik dat uw Engels goed is, want hoewel onze kennis niet misselijk is te noemen, kan daar nog veel meer. Niet alleen hobbyisten, ook de professionals, racers en vele enthousiaste gebruikers van de gehele wereld, verzamelen zich daar.

Een open luchtfilter is heel eenvoudig zelf te monteren en dat kan direct aan het aanzuigrubber. Dit geeft direct resultaat en u zult ook wat zwaarder motorgeluid waarnemen vanuit de bestuurdersstoel. Ook medeweggebruikers zullen zo nu en dan hun hoofd omdraaien op de autoweg, wanneer u even het gas intrapt. Het geproduceerde geluid van de SR20DE is een lust voor het oor en zonde om te laten verdrinken in een Jap style uitlaat zonder enige vorm van geluidsdemping. Goedkope imitaties van de bekende dikke sigaar onder een Skyline zijn gewoon ronduit slecht en trekt enkel de juten aan.... Het is ook zinvol om zelf een CAI (Cold Air Intake) aan te brengen, dit kan in de winter wel tot enig verhoogd brandstofverbruik leiden. Ook een slechte staat van onderhoud, sensoren en afstelling, maakt van deze motor snel een zeer dorstige.

De volgende stap, zoals dat altijd is met het tunen, is het plaatsen van een spaghetti spruitstuk. Het originele spruitstuk van de SR20DE is al vrij snel, dat kan je zien, maar de diameter is wel wat klein gehouden, ongetwijfeld om de geluidsproductie tegen te gaan, want wat meer motorgeluid krijgt u al snel met de SR20DE. Indien u een goede einddemper heeft, de originele houdt het zeker nog allemaal wel stil en hoewel het verwijderen van de katalysator wel degelijk een merkbare vermogenswinst oplevert, wat illegaal is om te doen, weet dan dat u mensen stoort met het motorgeluid, dit dreunt gewoon heel erg door overal. Er van uitgaande dat u geen turbo plaatst op de SR20DE, dat is een ander onderwerp, is een diameter van 2.5" voor de uitlaat de beste. Veel mensen denken dan of doen dan een kostbare ingreep, het plaatsen van een volledig 2.5" uitlaatsysteem. Naast volledig RVS is er ook niks mis met staal, maar dat wordt doorgaans niet aangeboden. Uiteraard is zelfbouw een interessante optie, maar u moet dan wel een beetje MIG kunnen lassen, want twee buizen aan elkaar lassen vereist toch enige kennis en ervaring om er geen gaten in te branden. Daarbij, de ene demper is de andere niet en de meningen hierover lopen zover uiteen, dat u eigenlijk niet weet of het resultaat ook een nog steeds bescheiden motorgeluid geeft. Daarom raad ik u aan om de katalysator eerst te laten zitten en enkel voor de katalysator, het uitlaatsysteem 2.5" te maken. Pas bij rigoreuzere ingrepen op de ademhaling van de SR20DE motor gaat het meetellen en tot die tijd is uw geld ergens anders beter besteed. Uiteraard met een turbo versie, is een rechte pijp naar achteren en dan 3" de juiste keuze. Een turbo motor is van zichzelf stiller en vereist minder demping. Mogelijk dat dit de reden is waarom mensen beginnen aan een volledig uitlaatsysteem, terwijl er zoveel meer te doen is. Een dergelijke uitlaat is weinig zinvol als het overige aan de motor niet eerst aangepast word.

Naast deze basis tuning, zijn een setje nokkenassen een goede keuze. Zo zijn de JWT S3 cams erg gewild en nog redelijk bescheiden. In het Engels noemen ze dit 'wild cams', maar in het Nederlands is de betekenis van wild, hetzelfde. JWT S5 cams zijn nog een stuk wilder en let er op, voor een dagelijkse auto zijn er limieten aan de wildheid van de nokkenassen. Hoe wilder ze zijn, hoe slechter het stationair nog regelbaar is en met file rijden of stad rijden met veel optrekken en stilstaan, al snel heel erg onprettig om mee te rijden. Denkt u maar eens aan de Formule 1 of motorraces, hoe deze motoren lopen, ze ademen als het ware tussen het ademen door, ze zijn continue om het punt van afslaan heen te dansen, daar komt dat snerpende en gelijktijdig zwaar rommelende geluid vandaan. Dat trekt toch veel te veel aandacht in het dagelijks verkeer, dat is toepasselijker op het circuit. Daarbij, als je meer vermogen wilt dan toch al niet onbescheiden vermogen, dan is een turbo wel noodzakelijk. Dan kunt u zoveel vermogen in een NX leggen, dat het niet meer op de weg is te krijgen met voorwielaandrijving. Dat is erg leuk maar ook niet zonder gevaar en de versnellingsbak kan er ook stuk mee gereden worden. Een 200SX is dan een logischere keuze. Als u tenminste niet in nauwe straatjes parkeert en ook met deze auto, een tweede auto is wel zo handig, want met het modificeren van een auto, wil je er niet dagelijks van afhankelijk zijn. Hoewel, onze clubleden zijn heel erg creatief hiermee!

Dat neemt niet weg dat een dagelijkse 100NX met SR20DE een beste van twee werelden kan zijn, ook voor u. Echter, op het moment van schrijven rijden er nog 40 rond in Nederland, dus lang zoeken, importeren of zelf ombouwen, of gewoon heel veel mazzel hebben, speelt dan toch wel mee. Zelf vraag ik mij af waarom ik dit nog aan het schrijven ben, aan de andere kant, de 100NX wordt een klassieker en onze club zal nog lang bestaan. Maar ja, ik heb u nog niet veel verteld over het tunen van de SR20DE.

Allereerst, is het samenspel van de draaiende delen in een SR20DE zowel nog steeds gietijzer en hoewel het motorvermogen, met of zonder snellere nokkenassen, ook ergens ophoudt, is er nog wel behoorlijk wat koppel uit deze motor te halen. De standaard nokkenassen van de SR20DE zijn al vrij scherp en menig autoliefhebber, niet bekend met de SR20DE specifiek, zal denken dat het een setje snelle nokkenassen betreft. De stationair regeling is ook vrij robuust te noemen aan deze motor en ik ga er vanuit dat uw SR20DE ook al de nodige kilometers heeft gedraaid. Hoewel de SR20DE nog steeds een wegmotor is met milde race eigenschappen, is het maximale toerental van deze motor al fors hoger dan bij dagelijkse auto's en ook niet zonder reden hard begrensd door de computerregeling. Vaak zijn oudere SR20DE's wat lui in lage toerentallen en indien daar niets aan gedaan wordt, zal de bestuurder veelal in de hogere toerentallen, boven de 4000, zich pas prettig voelen. Dat komt omdat de computerregeling bij 4000 toeren en hoger, meer brandstof zal inspuiten, omdat bij dergelijke toerentallen het wel duidelijk is dat er veel vermogen wordt gevraagd van de motor. Maar het is niet zo dat een SR20DE iets is om onzuinig mee om te springen, het kan echt wel kapot! Ook hier geldt, het koelsysteem is de bescherming van uw motor, de thermostaat, gewoon vervangen als het niet bekend is wanneer dit voor het laatst is gebeurd. Zo was ik met 185 duizend kilometer al aan de 3e toe, te zien aan de vloeibare pakking, wat er op neer komt dat om de 5 jaar vervangen echt geen overbodige luxe is.

Wat u ook moet weten en zeker niet negeren, zijn de drijfstanglagers. Dit is een bekend euvel, vaak gezien als het zwakke punt in de SR20DE motor, maar deze lagers krijgen alle krachten te verstouwen. Ze zijn bij 200 duizend kilometer echt aan vervanging toe, hoewel er uitzonderingen zijn. Een ervaren SR20DE kenner kan aan het motorgeluid horen of de drijfstanglagers nog goed zijn. Preventief vervangen is ook hier een must, wanneer u zou doorrijden hiermee, zal u een nare ratel horen bij hogere toerentallen en als er dan nog geen verdere motorschade is, mag u al van geluk spreken. Wanneer er dan doorgereden wordt, rijdt u de krukas kapot en dan is een 2e hands motorblok de goedkopere optie. Echter, daar zijn er ook niet zoveel meer van beschikbaar. De krukaslagers van de SR20DE zijn slijtage gevoelig, omdat met het ontwikkelde vermogen en de hoge toerentallen, de zuigers als het ware alle kanten op willen, behalve omhoog en omlaag. Deze lagers behoren dit in bedwang te houden en zijn niet zo heel goed te koelen met olie. Een laag oliepeil in een SR20DE is daarom ook funest, evenals een slechte kwaliteit olie.

Dus, wilt u lekker gas kunnen geven met een SR20DE, dat is heel goed mogelijk, maar het vereist wel onderhoud, nogmaals, verkijk u niet op andere mensen met recentere auto's, deze zullen evengoed vroeg of laat specifieke problemen krijgen, maar dat is meestal nog niet aan de orde. Daarbij, drijfstanglagers zijn vrij eenvoudig zelf te vervangen, het vereist wel een kwalitatief goede momentsleutel maar het is op een garagevloer goed zelf uit te voeren. Hiervoor dient u wel de aluminium oliepan te verwijderen en daarom ook een deel van de uitlaat, u heeft ook technische gegevens nodig en niet alle drijfstanglagers in de SR20DE zijn hetzelfde. Er zijn eigenlijk 3 gradaties. Hoewel in de racerij men zegt dat het niet uitmaakt, wat ik niet zal tegenspreken, is inwendig in de motor aangegeven op twee plaatsen, te weten op de krukas en aan de binnenkant van de aluminium oliepan, welke gradaties u dient te bestellen. Nissan kan u niet zeggen welke lagerschalen u nodig heeft, dit is niet vastgelegd in hun computersysteem, het staat inwendig beschreven in de motor. Het komt er op neer dat u een tijdje niet kunt autorijden, want de Nissan dealer heeft deze lagerschalen niet op voorraad en u weet niet welke u van te voren nodig heeft.

Een tip, wanneer de aluminium oliepan is verwijderd, het is wel een klein nadeel wanneer u onder de auto werkt, een druppel motorolie in uw oog is echt geen prettige ervaring. Maar laat de motor maar leeglopen, hoe meer oude olie er uit loopt, hoe beter. Wanneer u de motor weer afvult met olie, bij het starten kunt u mechanische geratel horen, wat tot wel 5 minuten kan duren, zorg dus dat uw stationair regeling goed is voor u hier aan begint en geeft onder geen beding gas om de motor aan de praat te houden, hiermee belast u vele andere lagers terwijl deze geen tot weinig smering hebben. Daar komt dat geluid vandaan dat nog het meest weg heeft van een mechanische flipperkast. Na verloop van tijd verdwijnt dit vanzelf. De drijfstanglagers vereisen inrijden en u zult merken dat in eerste instantie de NX niet snel is, hij zal ook bij gas los laten duidelijk sneller vertragen, de drijfstanglagers dienen in te slijten. Het brandstofverbruik gaat ook merkbaar omhoog. Ik raad u aan om ze in te rijden en geduldig te zijn. Er zijn ook mensen in de racerij, welke alle bewegende delen vervangen hebben aan een SR20 motor en hem inrijden alsof ze achtervolgd worden door de duivel, met als redenering, gaat het dan niet stuk, dan gaat het nooit stuk. Gaat het wel stuk, dan heb je iets niet goed gedaan. Maar een circuit auto is geen straatauto en het budget is doorgaans ook anders.

Waar de SR20DE ook wel stuk aan kan gaan, is vroegtijdige detonatie. Dit is dat het brandstof-luchtmengsel voordat de bougie vonkt, zelf ontbrandt. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de brandstof, de hoge temperatuur in de cilinderkamer en de mate van compressie. Het komt er op neer dat door de hoge temperatuur, welke ook omhoog schiet door de compressie, de brandstof zelf gaat ontbranden. Echter, dit gebeurt op het verkeerde moment en op willekeurige plaatsen in de cilinderkamer. Wanneer de zuiger onderweg is omhoog bij de compressieslag, zal met vroegtijdige detonatie een tegengestelde kracht opgewekt worden. De zelfontbranding duwt de zuiger omlaag, terwijl de zuiger niet anders kan dan omhoog gaan. Dit brengt in feite een schokgolf teweeg in de motor, waardoor de hele motor en waarschijnlijk de koppakking het eerst, het begeeft.

Dus, u kunt wel een SR20DE motor met de nodige kilometers, nieuwe zijn helaas niet meer verkrijgbaar in Nederland althans, willen oppeppen, maar zonder onderhoud, is het risico op motorschade onnodig groot. Daarbij, men zegt wel eens dat een oude motor nooit meer het vermogen van een nieuwe motor kan evenaren (bij gelijke omstandigheden), maar dat is onzin. Zolang de compressie goed is, zal een oudere motor zelfs sneller kunnen zijn, want deze heeft minder interne weerstand. Hoewel de zuigerveren van een motor wat vast kunnen gaan zitten door hars vorming, zal een goed onderhouden motor dit probleem niet kennen, een goed onderhouden motor slijt nauwelijks. Let op dat met motor hier wordt bedoeld, het motorblok, hoe het de kop dan is vergaan bijvoorbeeld, is een ander verhaal.

Nissan 100NX SR20DE

De SR20DE heeft kennelijk niet voor niets een detonatie sensor, wanneer deze sensor een voltage afgeeft aan de computerregeling, zal het ontstekingstijdstip verlaat worden, wat vermogen kost. Het heeft dus weinig zin om de motor zonder goede staat van onderhoud te gaan opvoeren, het goede onderhoud zelf bij deze motor, levert minstens evenveel op. Daarbij, het is allemaal kostbaar om te doen, ook met alles zelf doen zijn er onderdelen en vloeistoffen welke kostbaar blijven.

De sensoren, de lambda en luchtmassameter, zijn het allerbelangrijkst. Zoals het vermogen toeneemt van de GA16DS, middels de GA16DE, naar de SR20DE, worden deze sensoren steeds meer belast en zijn ze dus belangrijker voor de motor. Bij een GA16, is een imitatie lambda afdoende. Bij een SR20 motor is het raadzaam de staat van de lambda te controleren, dit kan dus met Datascan zelf gedaan worden. Deze lambda sensor is van NTK (NGK) en verkrijgbaar bij de automaterialenzaak, of bij Nissan, in beide gevallen met de juiste stekker en draadlengte. Waarom dit zo belangrijk is, het optimale vermogen wordt pas bereikt als het brandstof-luchtmengsel optimaal is, dit is een verhouding van 1 op 14,7 (theoretisch). Dus 1 deel brandstof en 14,7 delen lucht. Met behulp van de lambda sensor kan de computerregeling continue te arm en te rijk brandstof inspuiten, waarbij het gemiddelde is wat telt. Dat betekent dat een slechte, luie of ronduit defecte lambda, dat laatste detecteert de computerregeling nog, zorgt voor een schraal mengsel. Dat is niet zo heel wenselijk voor de motor, het belast de motorolie ook bovengemiddeld, waardoor uw verversingsinterval te laat kan zijn met onnodige motorslijtage als gevolg en het tegenstrijdige is, een schraal mengsel leidt tot een verhoogd brandstofverbruik. De brandstof verlaat de motor namelijk niet geheel verbrand, dit betekent vermogensverlies en uw katalysator smelt er uiteindelijk van weg. Het is ons niet bekend dat dit op langere termijn schadelijk is voor de GA16, maar met een SR20 kan het wel degelijk.

Conclusie:

Naast een juiste brandstofdruk, iets dat niet zo eenvoudig zelf is te controleren maar wel zeer belangrijk, is de luchtmassameter ook aan slijtage onderhevig en na 150 duizend kilometer ook aan vervanging toe of op zijn minst inspectie. Soms helpt schoonmaken maar vaak ook niet meer. Doordat de luchtmassameter verslijt, zal deze een steeds hoger voltage afgeven aan de computerregeling. De computerregeling is niet in staat te compenseren en met een hoger voltage, meer brandstof dan noodzakelijk inspuiten. Hierdoor wijkt uw brandstof-luchtmengsel verhouding af van het ideaal en dit kost brandstof en vermogen. De kleur van de bougies zegt vaak wel iets over de staat van de motor, maar is vaak niet eenvoudig te af te lezen. Wat wel mogelijk is, u kunt de staat van de luchtmassameter en van de lambda meter nog met een volt meter bepalen. Dit is eerder een vuistregel dan een zorgvuldige controle, maar altijd nog te verkiezen boven geen actie ondernemen. Het voltage van een Nissan luchtmassameter dient met sleutel op contact en geen draaiende motor, 0.8 volt te zijn. 0.9 volt is nog acceptabel volgens Nissan specificatie en 1.0 volt is echt versleten. Hoewel dit een prijzig onderdeel is, is dit door het afgenomen brandstofverbruik ook vrij snel terug verdiend. Dit geldt ook voor de lambda. Deze dient een gemiddeld voltage van 0.5 volt weer te geven op een digitale multimeter. Echter, dat is een wet van meden en perzen, omdat het voltage van de lambda altijd fluctueert, waarbij dit gemiddelde nog steeds kan betekenen dat de lambda niet meer goed is. Echter, dat is met Datascan dus wel met zekerheid te zeggen.

Dus, als uw brandstofdruk, werking van lambda en luchtmassameter en het vacuüm op orde is, bent u al een heel eind. Lekkage aan de uitlaat, hoe klein ook, heeft een zeer grote nadelige invloed op uw brandstofverbruik en meestal weinig tot geen invloed op de motorprestaties.

Nissan SR20DE spruitstuk

Dan rest nog de ontsteking. Ook hier bestaan misverstanden over en bij normaal gebruik loopt het meestal niet zo een vaart, maar wanneer er prestaties van de motor verlangd worden, gaat dit echt meetellen.

Zo geldt voor alle Nissan 100NX, gebruik de NGK bougies. De standaard NGK bougies zijn kwalitatief al zeer goed en hoewel ze van koper zijn en relatief snel slijten, is de aanschafprijs ook niet hoog. Gebruik de juiste graad en laat u geen vervanger aansmeren door een automaterialenzaak. Niet dat zij hier iets aan kunnen doen, in hun optiek zijn alle bougies toch hetzelfde. In de praktijk is het een feit dat een Nissan motor op verschillende manieren kan reageren op niet NGK bougies, van ronduit verminderde prestaties en ongetwijfeld ook geen merkbaar verschil, maar ik kan u niet zeggen welke merken ook zullen gaan voldoen. Mocht er geen NGK leverbaar zijn, probeer dan eerst een andere automaterialenzaak. Ook kan het zijn dat de benodigde bougies niet voorradig zijn en bestellen 2 dagen of nog iets langer dan dat duurt. Een paar dagen doorrijden met versleten bougies kan echt geen kwaad.

Zo is er ook de rotor en verdeelkap. Volgens de Nissan dealer kunnen deze wel 80 duizend kilometer mee en dat is ook zeker waar. Ik spreek dan wel van originele delen en dat is in dit geval Hitachi. De rotor is aanbevolen origineel Nissan. Wanneer u deze vergelijkt met een imitatie rotor, is het verschil al direct zichtbaar. Wat betreft de verdeelkap zijn de meningen verdeeld. Ook de bougiekabels dienen in goede staat te zijn. Deze kunt u zelf meten maar dit zegt niet alles. Vergeet de bobinekabel niet! Deze is universeel verkrijgbaar. Dan de bobine zelf. Mensen zeggen soms dat deze niet slijt. Dat is niet waar. Echter, een bobine is vrij prijzig en het verschil is pas merkbaar bij het verwisselen er van. Zorg in elk geval dat uw vonk helderblauw is en een duidelijk hoorbare tik heeft. Oranje en wittige vonken of slecht hoorbare vonken of een flauwe blauwe vonk is echt niet wenselijk. Zeker niet bij een SR20DE, groter hoeveelheden brandstof verbranden slechter met een verminderde vonk.

Nou, heeft u dit alles voor elkaar? Dus de luchtinlaat verbeterd, vacuüm lekkage verholpen, de ontsteking op orde, brandstofdruk op orde, de luchtmassameter is als nieuw of daar dichtbij, de lambda reageert vlot en u heeft geen lekkage aan de uitlaat, de uitlaat zelf deels naar 2.5" gebracht en andere nokkenassen er in? Dan komt u niet veel auto's meer tegen waar u het met een sprint niet van zult kunnen winnen. Met deze configuratie rijdt u ook de gevreesde B16 er uit. Een standaard SR20DE wint het namelijk niet van de B16. Wilt u nog meer, dan wordt het tijd om eens aan een andere computerregeling te denken of in elk geval een ander programma.

Maar wacht, er is meer, zeker voor de SR20DE. Hoewel deze informatie ook voor de GA16 van toepassing is, is de verkrijgbaarheid van performance onderdelen velen malen minder en het behaalde resultaat is ook wat minder merkbaar. Zo kan de SR20DE ook tot grote vermogens worden gebracht zonder turbo, maar dat zijn evengoed kostbare en specialistische ingrepen, waarbij de motor uit de NX gehaald zal moeten worden en opengemaakt moet worden.

Nu is een NX vaak aan zijn einde wanneer de koppeling versleten is. Dit is een kostbare ingreep bij een garage, 450 - 600 euro, maar relatief gezien valt dit mee, zo zijn de benodigde onderdelen, versnellingsbakolie, al snel 50 Euro, de koppeling zelf, 150 - 250 euro en het benodigde uitlijnen ongeveer 60 euro. Nu is het niet zo heel ingewikkeld het verwijderen van een versnellingsbak maar het kost ook wel wat tijd. Dus ongeveer de helft van de kosten gaat al op aan de onderdelen/ het uitlijnen. Meer dan vaak ziet de eigenaar er geen heil meer in gezien de waarde van de 100NX of wat hij of zij denkt dat het nog zal opleveren, zonder koppeling en dat is begrijpelijk. Maar dan ben je ook meestal niet bezig met tuning en onderhoud.

Echter, bij een SR20DE is het bijna goedkoper om een racekoppeling middels e-bay uit Amerika te bestellen (let op invoerkosten) en dan krijgt u daar meestal een lichter vliegwiel bij en dat vind de SR20DE echt wel fijn. Zo is er ook een lichtere krukaspoelie beschikbaar en let er op dat indien u gaat voor de prestaties en niet de looks, dat 17 inch velgen een nadelige invloed hebben op de prestaties van de SR20DE, wat op de GA16 al stukken minder merkbaar is, maar met hoge toerentallen en roterende massa, ik heb het ondervonden met uitproberen, dan is 15 inch de juiste maat, ook voor de prestaties in het bochtenwerk. Dit heeft te maken met de wielophanging en hoe de NX is afgeveerd. Veel recentere auto's zullen niet goed reageren met 15 inch. Maar het gewicht van de wielen is bepalend voor de souplesse van de NX op de weg. Met name in de hogere toerentallen en het is toch prachtig om op de snelweg vanuit zijn 5 naar zijn 3 te schakelen en plankgas geven? Het is goed om het motorvermogen toe te laten nemen met modificaties, er is niks op tegen om een meer dan 100kg zwaar audio systeem in de auto te hebben, maar als het om snelheid gaat, vergeet dan de roterende massa niet! Weggenomen aandrijfverliezen, daar hoeft ook geen extra opgewekt vermogen tegenover te staan, wat ook betekent, nog sneller zijn dan standaard. Vele mensen geloven mij niet, totdat ze het zelf hebben geprobeerd.