Van de Nissan 100NX modellenserie is de gti versie uiteraard de snelste. Met slechts een verschil van vijftig kilo, extra gewicht, ging de motorinhoud van 1600 cc naar twee liter. Het geleverde vermogen sprong omhoog van 90 - 102 PK naar 143 PK. Ook was deze Nissan 100NX gti, met 8,2 s van nul naar honderd kilometer gespurt, wat ook vandaag de dag, best vlot is. De cataloguswaarde van de Nissan 100NX was wel hoger, ruim achtduizend euro. Naast een forsere motor, werden de remmen ook zwaarder uitgevoerd, en op sommige modellen werd ABS geleverd. Dat was voor die tijd, voor een Japans voertuig in die prijsklasse, vooruitstrevend. Ook is het zo, dat toen de Nissan 100NX werd geleverd met carburateur, deze injectie (de Nissan 100NX 2.0) variant ook verkrijgbaar was. Helaas bleek dit geen succes voor Nissan te zijn, vooral binnen de Europese markt. Hoewel de Nissan 100NX 2.0 gti, aangeduid met 'NX2000', is verkocht in Amerika, is het welhaast omgekeerd, omdat, er daarentegen minder 'NX1600', werden verkocht. Daardoor werd de Nissan 100NX 2.0 gti geleverd tot aan 1993 in Nederland. Hoewel het prijsverschil groot is met de 1.6 versie van de Nissan 100NX, werd er een motorvariant geleverd, welke vandaag de dag, de basis vormt voor een opvolger, waarbij onderdelen eigenlijk niet meer onderling uitwisselbaar zijn. Maar aan de specificaties is zichtbaar, de SR20DE met een productiedatum van 1990, zijn tijd daarmee ook vooruit was. Hoewel de nieuwere variant variabele kleppen besturing heeft, is het mogelijk bij de SR20DE, om te modificeren, tot deze ongeveer even snel is, waarbij de variant met de variabele kleppen timing, niet eenvoudig meer sneller gemaakt kan worden. En de SR20DE reageert met fikse vooruitgang op de modificaties. Het is daarbij niet uitgesloten, hoewel het geen eenvoudige weg is, om de 200 PK te halen. Veel meer dan dat in een voorwiel aangedreven voertuig is ook niet meer op de weg te krijgen.
Het uiterlijk van de Nissan 100NX 2.0 gti, is dikker gemaakt met een body kit van Nissan. Het betreft een onderlip met mistlampen, side skirts aan de zijkanten van de Nissan en een geheel in kleur mee gespoten achterbumper. Het is een beetje wat de Nissan 100NX nodig heeft om er wat sneller uit te zien, en hier bij de Nissan 100NX Club, hebben de Nissan 100NX bezitters altijd wel interesse gehad om onderling onderdelen te verhandelen. Het is dus mogelijk dat, als jij een Nissan 100NX met (vierkante) mistlampen ziet, dat het toch een Nissan 100NX 1.6 betreft. Andersom komt vaker voor, omdat een Nissan 100NX in de meeste gevallen door roest van de weg gehaald wordt, zijn de motor, uitlaatsysteem, versnellingsbak, remdelen, boordcomputer, bijna altijd nog in orde. Er zijn dus Nissan 100NX zonder body kit van Nissan, welke ook snel zijn. Deze zijn gelukkig bijna altijd wel omgekeurd door de RDW, waarbij omtrent de veiligheid, de remmen van de Nissan 100NX 2.0 gti, ook overgezet moeten zijn. Voor de Nissan 100NX 2.0 gti, zijn er meer tuningsmogelijkheden, de meeste bezitters bij de Nissan 100NX Club, doen hun best om alles er uit te halen wat er in zit. Hoewel het met de Nissan 100NX 1.6 mogelijk is om op de snelweg in te halen in de hoogste versnelling, is dat met een Nissan 100NX 2.0 gti altijd wel mogelijk. Ook is het met alle Nissan 100NX (dit wordt wel mede bepaald door de staat van het onderhoud), niet teveel hoeven te schakelen met het rijden door de stad. Het verdient wel de aanbeveling, mocht jou keuze op een Nissan 100NX 2.0 gti vallen, en ben je bereid er eentje te importeren, om dat dan bij voorkeur vanuit België te doen. Doorgaans is er harder mee gereden in het buitenland, en hoewel dat geen probleem hoeft te zijn, valt of staat dit wel met hoe de Nissan 100NX is onderhouden.
Hoewel dit, niet bij veel mensen bekend is, dat de SR20DE gevoelig reageert op modificaties, is het nog minder bekend; dat de SR20DE zelf wordt toegepast in Japan, voor formule 3. Een formule 3 uitvoering van de SR20DE levert ongeveer 400PK. Het koelsysteem van de SR20DE is vrij fors en kent een inhoud van 6,2 liter. Dat is dan met kachel en radiator meegerekend uiteraard, maar door deze uitstekende koeleigenschappen, is het voor de ervaren tuner een uitgelezen kans, om deze motor te modificeren, zonder onaanvaardbare risico's te hoeven nemen. Ook is het zo dat de SR20DE met juist onderhoud, met name is de olie van belang, zoals met elke motor, dat de slijtage niet groot is. Enkel waar op moet gelet worden, zijn de lagerschalen van de krukas. Een geoefend oor kan dit horen terwijl de motor draait. Mochten deze lagerschalen teveel slijten, dan raakt de krukas in onbalans, en wordt er een ratel hoorbaar uit de motor welke niet meer weggaat, of, bij een bepaald toerental, boven het motorgeluid uitstijgt. Daarmee raakt de motor zover beschadigd, dat vervangen voor een andere gebruikte, aantrekkelijker is dan dit zelf even repareren. Koop dus geen Nissan 100NX gti met bijgeluiden, indien je niet van plan bent om de motor uit de auto te halen voor een algehele inspectie. Echter, die lagerschalen zijn zelf met redelijke eenvoud te vervangen, hiervoor heb je wel de handleiding van Nissan nodig, een momentsleutel, en het is daarbij nogal wenselijk om beschikking te hebben over een brug. Hoewel het mogelijk is om dit te doen op een vlakke vloer met assteunen.