De Nissan 100NX 2.0 (SR20DE)

Van de Nissan 100NX modellenserie is de gti versie uiteraard de snelste. Met slechts één verschil van vijftig kilo, extra gewicht, ging de motorinhoud van 1600 cc naar twéé liter. Het geleverde vermogen sprong omhoog van 90 - 102 PK naar 143 PK. Oók was deze Nissan 100NX gti, met 8,2 s van nul naar honderd kilometer gespurt, wat óók vandaag de dag, best vlot is. De cataloguswaarde van de Nissan 100NX was wèl hoger, ruim achtduizend euro. Naast één forsere motor, werden de remmen ook zwaarder uitgevoerd, en op sommige modellen werd ABS geleverd. Dat was voor die tijd, voor één Japans voertuig in die prijsklasse, vooruitstrevend. Oók is het zo, dat toen de Nissan 100NX werd geleverd met carburateur, deze injectie [de Nissan 100NX 2.0] variant óók verkrijgbaar was. Helaas bleek dit géén succes voor Nissan te zijn, vooral binnen de Europese markt. Hoewel de Nissan 100NX 2.0 gti, aangeduid met 'NX2000', is verkocht in Amerika, is het welhaast omgekeerd, omdat; er dáárentegen minder 'NX1600', werden verkocht. Dáárdoor werd de Nissan 100NX 2.0 gti geleverd tot aan 1993 in Nederland. Hoewel het prijsverschil groot is met de 1.6 versie van de Nissan 100NX, werd er één motorvariant geleverd, welke vandaag de dag, de basis vormt voor één opvolger, waarbij onderdelen eigenlijk niet meer onderling uitwisselbaar zijn. Maar aan de specificaties is zichtbaar; de SR20DE met één productiedatum van 1990, zijn tijd daarmee ook vooruit was. Hoewel de nieuwere variant variabele kleppen besturing heeft, is het mogelijk bij de SR20DE, om te modificeren, tot deze ongeveer even snel is, waarbij de variant met de variabele kleppen timing, niet eenvoudig meer sneller gemaakt kan worden. En de SR20DE reageert met fikse vooruitgang op de modificaties. Het is dáárbij niet uitgesloten, hoewel het géén eenvoudige weg is, om de 200 PK te halen. Véél meer dan dat in één voorwiel aangedreven voertuig is ook niet meer op de weg te krijgen.

Nissan 100NX 2.0

Hoewel dit, niet bij veel mensen bekend is, dat de SR20DE gevoelig reageert op modificaties, is het nog minder bekend; dat de SR20DE zèlf wordt toegepast in Japan, voor formule 3. Eén formule 3 uitvoering van de SR20DE levert ongeveer 400PK. Het koelsysteem van de SR20DE is vrij fors en kent één inhoud van 6,2 liter. Dat is dan met kachel èn radiator meegerekend uiteraard, maar; door deze uitstekende koeleigenschappen, is het voor de ervaren tuner één uitgelezen kans, om deze motor te modificeren, zonder onaanvaardbare risico's te hoeven nemen. Oók is het zo dat de SR20DE met juist onderhoud, met name is de olie van belang, zoals met elke motor, dat de slijtage niet groot is. Enkel waar op moet gelet worden, zijn de lagerschalen van de krukas. Eén geoefend oor kan dit horen terwijl de motor draait. Mochten deze lagerschalen teveel slijten, dan raakt de krukas in onbalans, èn wordt er één ratel hoorbaar uit de motor welke niet meer weggaat, of, bij één bepaald toerental, boven het motorgeluid uitstijgt. Daarmee raakt de motor zover beschadigd, dat vervangen voor één andere gebruikte, aantrekkelijker is dan dit zelf even repareren. Koop dus géén Nissan 100NX gti met bijgeluiden, indien je niet van plan bent om de motor uit de auto te halen voor één algehele inspectie. Echter, die lagerschalen zijn zèlf met redelijke eenvoud te vervangen, hiervoor heb je wèl de handleiding van Nissan nodig, één momentsleutel, èn het is daarbij nogal wenselijk om beschikking te hebben over één brug. Hoewel het mogelijk is om dit te doen op één vlakke vloer met assteunen.

Het uiterlijk van de Nissan 100NX 2.0 gti, is dikker gemaakt met één body kit van Nissan. Het betreft één onderlip met mistlampen, side skirts aan de zijkanten van de Nissan èn één geheel in kleur mee gespoten achterbumper. Het is één beetje wat de Nissan 100NX nodig heeft om er wat sneller uit te zien, èn hier bij de Nissan 100NX Club, hebben de Nissan 100NX bezitters altijd wel interesse gehad om onderling onderdelen te verhandelen. Het is dus mogelijk dat, als jij één Nissan 100NX met [vierkante] mistlampen ziet, dat het toch één Nissan 100NX 1.6 betreft. Andersom komt vaker voor, omdat één Nissan 100NX in de meeste gevallen door roest van de weg gehaald wordt, zijn de motor, uitlaatsysteem, versnellingsbak, remdelen, boordcomputer, bijna altijd nog in orde. Er zijn dus Nissan 100NX zonder body kit van Nissan, welke óók snel zijn. Deze zijn gelukkig bijna altijd wel omgekeurd door de RDW, waarbij omtrent de veiligheid, de remmen van de Nissan 100NX 2.0 gti, ook overgezet moeten zijn. Voor de Nissan 100NX 2.0 gti, zijn er meer tuningsmogelijkheden, de meeste bezitters bij de Nissan 100NX Club, doen hun best om alles er uit te halen wat er in zit. Hoewel het met de Nissan 100NX 1.6 mogelijk is om op de snelweg in te halen in de hoogste versnelling, is dat met een Nissan 100NX 2.0 gti altijd wel mogelijk. Oók is het met alle Nissan 100NX [dit wordt wèl mede bepaald door de staat van het onderhoud], niet teveel hoeven te schakelen met het rijden door de stad. Het verdient wèl de aanbeveling, mocht jou keuze op één Nissan 100NX 2.0 gti vallen, en ben je bereid er ééntje te importeren, om dat dan bij voorkeur vanuit België te doen. Doorgaans is er harder mee gereden in het buitenland, en hoewel dat géén probleem hoeft te zijn, valt of staat dit wel met hoe de Nissan 100NX is onderhouden.