De Nissan 100NX 1.6 heeft een opgegeven verbruik van een op veertien en een half. Het is dan wel van belang dat je de auto berijdt zoals de meeste weggebruikers dat doen. Ook is het van belang om niet teveel te remmen, maar het gas los te laten (wat best kan indien, je ver genoeg vooruit kijkt richting het verkeer dat jij tegemoet gaat). Daarnaast, zijn er wat te overwegen kleine kosten, welke met een beetje inzet of hulp bij een Nissan 100NX Club meeting, zullen bijdragen tot een verbruik dat in lijn is met het door Nissan opgegeven verbruik en jouw eigen rijstijl. De motor van de Nissan 100NX, zowel de 1.6 als de 2.0, is ontworpen in 1990. Voor die tijd, (dit geldt ook voor de carburateur versie), is het een modern ontwerp. Ook de carburateur versie van de GA16DS en GA16DE (beide 1.6), is computer geregeld. Het is dus geen carburateur zoals men zou denken, deze carburateur heeft verschillende trappen en kan slechts ingeregeld worden door een garage, welke daar de apparatuur voor heeft. Hoewel het mogelijk is om een tweedehands carburateur te monteren en dat dit dan zonder onoverkomelijke problemen naar verwachting functioneert, is het te overwegen om zelf uit te kijken naar de injectie versie. Deze is voor een hobbyist zonder ervaring met carburatie, gemakkelijker te onderhouden.
Natuurlijk is het van belang om mee te wegen, wat het brandstofverbruik zal zijn, voor als je een Nissan 100NX op het oog hebt. Zo is een verbruik van een op veertien voor een Nissan 100NX 1.6, een representatief voorbeeld van een Nissan 100NX welke afdoende is onderhouden in technische zin. Bijvoorbeeld, een brandstoffilter, zou je moeten vervangen bij een voertuig met een kilometerstand vanaf ongeveer honderdvijftigduizend. Dat is gemakkelijk zelf te doen. Daarnaast, is het nog belangrijker om de vacuümslangen (preventief) te vervangen. Een kleine lekkage heeft een nadelige invloed op het brandstofverbruik. Wat ook meeweegt, is een juiste uitlijning, remmen welke niet aanlopen, en bijvoorbeeld, een lekkage verhelpen bij het uitlaatsysteem. Zelfs een kleine lekkage welke niet is opgemerkt bij een APK keuring, (bijvoorbeeld bij het spruitstuk, en dus dicht bij het motorblok), heeft een ongunstige invloed op het brandstofverbruik. Daarnaast, verdient het de aanbeveling dat een Nissan 100NX ontsteking juist staat afgesteld en, dat de rotor, verdeelkap, en bougiekabels, in deugdelijke staat verkeren, zodat de omstandigheden waarin de motor zijn werk doet, optimaal zijn.
Naast de jaarlijkse technische keuring, is het allicht interessant als ik jou wat vertel over het brandstofmengsel. Ik had jou al laten weten dat, ook de Nissan 100NX 1.6 carburateur, een computerregeling heeft. Deze boordcomputer (ECU, engine control unit), meet voortdurend de verhouding tussen de hoeveelheid zuurstof welke zich nog bevindt in de uitlaatgasstroom afkomstig van de cilinderkamers van de motor, in combinatie met de hoeveelheid ingespoten brandstof. Wanneer deze boordcomputer meer zuurstof registreert, dan een van te voren vast ingesteld punt, zal deze meer brandstof in het mengsel brengen. Voor een injectie motor betekent dit dat de injectoren in de orde van milliseconden, langer open gestuurd zullen worden. Indien de boordcomputer registreert, dat er weinig zuurstof in de uitlaatgasstroom afkomstig van de cilinderkamers zit, dan zal de boordcomputer de injectortijden terug regelen. Bij de carburateur versie, werkt dat anders. Daar bepaalt de mate van onderdruk de hoeveelheid ingespoten brandstof. Hoewel de carburateur zich moeilijker laat regelen, kan deze hetzelfde verbruik hebben dan de 1.6 injectie versie van de Nissan 100NX, zoals Nissan dat heeft opgegeven. Echter, naast het voorkomen van lekkage aan bijvoorbeeld het vacuümsysteem, of het aantrekken van valse lucht bij het uitlaatsysteem en allicht nog belangrijker, het inlaatsysteem, is het van belang, dat de, wat de boordcomputer registreert aan zuurstof, een waarde is welke de werkelijkheid benadert. Want, indien de boordcomputer, waarden registreert welke te ver verwijderd zijn van de werkelijke aanwezige hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgasmengsel, zal het niet in staat zijn een ideale omstandigheid te creëren. Het komt er daarbij op neer, dat de sensor welke in de uitlaat zit gemonteerd, dit is een lambda sensor, in een functionerende staat dient te zijn. Nu is dat over het algemeen bij beide Nissan 100NX 1.6 varianten, vrijwel altijd zo, en voor de Nissan 100NX 2.0 versie, is het wel erg belangrijk, dat deze lambda sensor, correct functioneert. Indien er problemen zijn met het brandstofverbruik, dient de ontsteking, brandstofdruk, lekkage aan het inlaat en uitlaatsysteem nagekeken te worden. Daarnaast is het van belang dat de lambda sensor correct geaard is, want een spanningsverlies tussen deze sensor en de boordcomputer, draagt er aan bij dat de boordcomputer geen juiste mengselverhouding zal bereiken, wat in negen van de tien gevallen resulteert in een hoger verbruik dan, een lagere.