On board diagnostics, OBD I, (met Nissan Datascan)

Hoewel de Nissan 100NX 1.6 carburateur, is uitgerust met een boordcomputer, kan deze niet op deze manier uitgelezen worden. On board diagnostics was, eigenlijk voorbehouden aan de Nissan dealer. Het protocol dat in die tijd werd gebruikt was vrij gemakkelijk te interpreteren, samen met de handleidingen afkomstig bij Nissan èn opgedane kennis van andere Nissan modellen, is men daarmee er in geslaagd, om weer te geven wat de boordcomputer van de Nissan 100NX (GA16DE en SR20DE) registreert. Het is daarmee mogelijk om, te bepalen of alle sensoren behoorlijke waarden registreren. Er is veel te vinden op het internet, omdat de toegepaste sensoren van de verschillende Nissan modellen sterk op elkaar lijken. Naast een andere behuizing, en soms ook een andere samenstelling van de sensoren, (naar gelang de vereisten welke bij dat Nissan model horen), zijn de uitgelezen waarden welhaast hetzelfde, en de daarbij behorende conclusies welke daaraan verbonden kunnen worden vrijwel altijd gelijk. De gebruikte term 'OBD I' (I wordt uitgesproken als één) verwijst aan de eerste versie, want er bestaat ook één tweede versie, echter de Nissan 100NX is daarmee niet uitgerust. Overigens is de juiste term voor deze connector'OBD', maar om onderscheid aan te geven, spreekt men van 'OBD I'. De connector waarmee de boordcomputer uitgelezen wordt bevindt zich bij de zekeringenkast naast het stuur van de Nissan 100NX. Dat wordt een OBD I connector genoemd.

Om te beginnen laat een diagnose zien, wat de boordcomputer registreert aan watertemperatuur, want de Nissan 100NX, heeft twéé temperatuursensoren, één voor de boordcomputer, en één voor de temperatuurmeter in het dashboard. Daarnaast laat de diagnose zien welk toerental er wordt geregistreerd, en of de 'Neutral switch', (sensor voor de boordcomputer of de auto in zijn vrij staat), werkt. Ook valt er af te lezen of de boordspanning zich in het juiste werkgebied bevindt, en hoe lang de injectoren door de boordcomputer worden aangestuurd. Mocht er één sensor haperen, dan is met een diagnose snel vast te stellen welke sensor dat is. Dit scheelt dan tijd en zoekwerk, omdat met diagnose, geïnterpreteerd kan worden, wat het dan in elk geval niet is. Tenslotte kàn een niet naar behoren functionerende sensor, de hele regeling van de motor in de war brengen, iets dat welhaast onmogelijk is om vast te stellen zonder diagnose. Hoewel de Nissan 100NX 1.6 GA16DS, geen OBD I connector heeft, hebben de Nissan 100NX 1.6 GA16DE en 2.0 SR20DE, deze wèl. Het is mogelijk om zonder diagnoseapparatuur de motor in 'timing mode' (hiermee wordt het stationair toerental èn ontstekingstijdstip afgeregeld) te brengen, maar hiervoor zal er wel een handleiding gelezen moeten worden. Buiten dat, het is met veel werk niet onmogelijk om zonder uitlezen verder te gaan, maar de tijd welke dat kan kosten, rechtvaardigt de aanschafprijs van het aan te schaffen materiaal en de software ruimschoots.

On board diagnostics met Nissan Datascan

Diagnose

Daarnaast zijn er de verschillende technische diagnoses mogelijk, welke wèl wat kennis vereisen; het is namelijk mogelijk om vóóraf, een keuze te kunnen maken waar de aandacht voor onderhoud van de werking van de Nissan motor, naar uit zou moeten gaan en het is óók mogelijk, om zèlf de motor af te stellen volgens de specificaties van Nissan. De belangrijkste sensoren zijn daarbij; de O2 sensor (lambda sensor), Air flow (luchtmassameter), TPS (Throttle Position Sensor), en AAC (Air Control Valve). Aan de meetwaarden van de lambda sensor, kan met enige zekerheid gezegd worden, of deze naar behoren functioneert, of dat deze nagekeken dient te worden. Eén veel voorkomend euvel is een onjuiste aarding van deze sensor. Voor de luchtmassameter, is het soms van belang dat deze schoongemaakt of vervangen moet worden. Dat schoonmaken is mogelijk, maar daar is een speciale 'MAF cleaner' voor nodig, welke in algemene zin niet verkrijgbaar is in Nederland. Er zijn mensen welke andere oplossingen aandragen, maar deze sensor is gevoelig, èn kan bijvoorbeeld niet met remmen reiniger worden schoongemaakt. De Throttle Position Sensor vereist slechts een vaste afstelling welke met wat handgereedschap afgesteld kan worden. In sommige gevallen laat deze zich niet juist meer afstellen, echter, dit heeft geen grote invloed op de algehele werking van de motor. De Air Control Valve, kan in bijna alle gevallen van de motor afgenomen worden en worden gereinigd. Deze werkt dan bijna altijd weer naar behoren. Als het stationair toerental zicht niet goed laat regelen, is dat in de meeste gevallen te verhelpen met het schoonmaken van de Air Control Valve. Naast zicht op de werking van deze sensoren, verschaft deze methode van diagnose, een mogelijkheid om het ontstekingstijdstip, met behulp van een 'timing light' (stroboscoop lamp), af te stellen. Daarnaast zal de ervaren hobbyist in staat zijn om af te lezen, of het vacuüm dient nagekeken te worden. Deze diagnose laat in veel gevallen niet zien, wat er aan scheelt, maar hiermee verkrijg jij wel inzicht in, wat er wèl functioneert. Het is een uitstekende gelegenheid voor de hobbyist, om een garage niet te hoeven betrekken bij een reparatie. Oók zal de motor beter presteren, het kan het brandstofverbruik doen afnemen en, het draagt bij tot een verhoogd rijgenot.