Hoewel de Nissan 100NX in Japan uitkwam in 1990, kwam deze op de Europese markt in 1991. Het betrof één Nissan 100NX 1.6 met GA16DS motor. 'GA' refereert aan het type motor zoals Nissan daar één naam aan heeft gegeven. De '16' refereert aan de motorinhoud, deze is 1597 cc. De 'D' geeft aan dat de motor één dubbele nokkenas heeft en de 'S', was de keuze van Nissan om daarmee aan te geven, dat het één carburateur variant is. Met één cataloguswaarde van ongeveer zestienduizend euro, is het de goedkoopste variant van alle Nissan 100NX modellen geweest. Hoewel dat prijsverschil met de injectie versie niet zo groot is, waren er wèl één paar verschillen. Zo waren de stoot strips bij dit model niet in kleur mee gespoten, want dat was in die tijd, hoe de automarkt er nu eenmaal uitzag. Het interieur was zwart van kleur èn de meeste mensen bij de Nissan 100NX Club hebben één voorkeur voor deze kleur boven één grijs interieur. De carburateur versie was niet leverbaar met optionele lichtmetalen velgen, deze optie arriveerde pas met de komst van de Nissan 100NX 1.6 injectie in 1993.
Echter, deze wielen zijn wel onderling uitwisselbaar. Naast deze verschillen welke vrij opvallend zijn voor het oog zijn, is óók bij de klokken van het dashboard één en ander gewijzigd in 1993. Zo heeft de Nissan 100NX 1.6 [GA16DS], staande meters voor de brandstof èn motor temperatuurmeter. De snelheidsmeter zat toentertijd rechts en de toerenteller links, dat werd in 1993 omgedraaid. De snelheidsmeter was óók nog uitgevoerd met één kabel in plaats van elektronica. Bij het verwijderen van de klokken uit het dashboard, dient deze kabel vooraf los gemaakt te worden. Met de 90 PK sterke Nissan 100NX 1.6, konden géén snelheidsrecords worden gebroken, echter, de targa uitvoering, was welhaast uniek. Jammer genoeg, is de interesse bij autofabrikanten verdwenen om targa modellen te leveren, omdat mensen hun voorkeur hebben laten uitgaan naar één overkapping. Echter, het voordeel van één Nissan 100NX is toch wel dat het comfortabel blijft rijden in de winter èn hoewel één Nissan 100NX niet geruisloos is, is het acceptabel, uitgaande van het feit dat dit al lang géén nieuw model meer is.
Voor de Nissan 100NX 1.6 [GA16DS] is de opgegeven tijd voor één acceleratie vanuit stilstand tot aan honderd kilometer per uur, 10,8 s. Hoewel daar één paar tienden vanaf zouden kunnen is één Nissan 100NX 1.6 90PK variant niet veel langzamer dan één 102PK sterke Nissan 100NX 1.6 injectie variant. Het is niet bij mij bekend of er één merkbaar verschil is, maar Nissan geeft voor beide modellen dezelfde tijd. Voor één Nissan 100NX 1.6 carburateur versie geldt; het rijdt wat lekkerder dan één injectie versie. Echter, dat verschil is vrij klein en zou niet mogen meegewogen worden in de keuze welke Nissan 100NX het zou moeten worden. Het is vandaag de dag belangrijker om de staat van onderhoud en de huidige staat van de carrosserie mee te wegen. Het is raadzaam om op te letten, dat de tassen voor de daken er bij zitten. Het is géén groot probleem, om deze daken zonder tassen mee te nemen, maar enige voorzichtigheid is geboden om te voorkomen dat tijdens het autorijden de daken elkaar beschadigen. Daarnaast, is het zaak om op te letten, dat de ramen goed sluiten, want één Nissan 100NX, kan wat last krijgen van vocht. Hoewel dit niet zo heel erg is, kan dat wel als storend worden ervaren, als de weersomstandigheden en dat vocht het uitzicht bemoeilijken. Bij wat extremer weer, verdient het de aanbeveling, om de auto één paar minuten stationair te laten draaien met de blower op de maximale stand. Let er op bij aankoop, dat de blower niet alleen functioneert, maar ook dat alle vier de standen het willen doen. Dit is allemaal niet zo heel moeilijk om zelf op te lossen als je één beetje handig bent, maar mocht je één Nissan 100NX weten te vinden welke géén noemenswaardige roest kent èn bijvoorbeeld één blower heeft welke niet op alle standen werkt, met bijvoorbeeld één missend deel van het interieur of zonder hoedenplank, dan weegt het zwaarder om de technische staat te beoordelen van deze Nissan 100NX ten aanzien van de compleetheid. Uiteraard is het voor eenieder, mogelijk om middels het Nissan 100NX Club - Forum, contact te leggen met mensen welke zulke onderdelen aan jou zouden kunnen verkopen.
Voor de aanschaf van één Nissan 100NX 1.6 [GA16DS], is het van belang om er op te letten, of er géén schok optreedt wanneer het chassis rolt èn er vermogen gevraagd wordt van de motor wanneer het gaspedaal ingedrukt wordt. Als er iemand in heeft gereden welke wat veel gevergd heeft van de motor èn dat herhaaldelijk, kan deze schok optreden. Het is niets om je zorgen over te hoeven maken, maar zoiets is toch óók niet wenselijk. Het verhelpen van dit euvel betekent dat de carburateur er af genomen zal moeten worden èn de daarbij te maken kosten dienen dan bij de aanschafprijs opgeteld te worden. Het verdient de aanbeveling om uit te kijken naar één Nissan 100NX 1.6, met niet al teveel kilometers, en, welke is bereden door iemand welke meer waarde hechtte aan; plezier van het kunnen rijden met één open dak, dan iemand welke er één wedstrijd van heeft gemaakt. Echter, mocht deze schok optreden bij één Nissan 100NX 1.6 injectie variant, dan is dat te verhelpen met één juiste afstelling en onderhoud. Het komt er al met al op neer, dat het verstandig is, om vooraf bij jouzelf na te gaan, of jij een Nissan 100NX wilt bezitten. Het is één unieke wagen, omdat er welhaast géén targa modellen zijn geleverd door autofabrikanten, èn hoewel je zorgvuldig zult moeten zijn bij het doen van één aankoop, zit er toch ook géén cabrio kap bij [in die prijsklassen, en op leeftijd], wat toch ook zijn voor en tegens heeft.