De Nissan 100NX 1.6 [GA16DE]

Er zijn ongeveer achtduizend Nissan 100NX in Nederland verkocht. De leverbare periode was van 1991 tot en met 1996. Het éérste model, met één cataloguswaarde van iets meer dan zestienduizend euro, was één Nissan 100NX 1.6 met carburateur en één motor met 1600 cc inhoud. Dàt model was leverbaar in 1991 èn 1992. Dáárna, werd dat model opgewaardeerd met één GA16DE [injectie] versie van de Nissan 100NX. Het motortype heeft Nissan 'GA' genoemd. De '16' refereert aan de motorinhoud. Met de 'D' wordt één dubbele nokkenas bedoeld, ofwel zestien klepper. De 'E' is één door Nissan gekozen aanduiding dat het één injectiemotor betreft. De Nissan 100NX met GA16DE had één cataloguswaarde van ongeveer zestienduizend achthonderd euro. De injectie versie van de Nissan 100NX 1.6 kreeg één grijs interieur in plaats van één zwart interieur. Ook waren de raamslingers vervangen voor elektrische ramen. Naast één grijs interieur was het mogelijk om te kiezen voor één blauw interieur. Dat werd de Sail editie genoemd èn zo zijn er slechts één handjevol Nissan 100NX geleverd. Wat óók één opmerkelijk verschil is; de GA16DE versie van de Nissan 100NX 1.6, werd geleverd met in kleur mee gespoten stoot strips. Dit is één modeverschijnsel geweest, want in die jaren dáárvoor, vonden mensen niet mee gespoten stoot strips één pluspunt.

Nissan 100NX 1.6

Naast deze verschillen, was er óók één nieuw ontwerp gekomen voor de klokken in het dashboard, zo is de brandstofmeter gekanteld en zijn de toerenteller en snelheidsmeter van plaats verwisseld. De wijzer voor de motortemperatuur veranderde ook van staand naar liggend. Nu zijn er naast de Nissan 100NX welke één carrosserievariant kent welke door Nissan is aangeduid met 'B13', overeenkomsten met de Nissan Sunny, welke één 'N14' is. Het komt er één beetje op neer, dat er één ander chassis is gemaakt voor één complete motor met aandrijving en remsysteem, waarbij deze onderdelen voor één groot deel onderling uitwisselbaar zijn. De Nissan 100NX 1.6 GA16DE, heeft daarbij diezelfde overeenkomst met de Nissan Sentra 'B15'. Omdat deze Nissan in grotere aantallen is geproduceerd èn er daardoor meer van rondrijden wereldwijd, zullen technische onderdelen van de Nissan 100NX geleverd kunnen worden. Hoe en of Nissan Japan, bereid is dat dan óók te doen voor de Europese markt is niet helemaal duidelijk, maar alle onderdelen voor één groot deel van Europa, vinden hun weg via het Nissan Motor Parts Center, wat zich in Amsterdam bevindt.

De Nissan 100NX 1.6 GA16DE, heeft één opgegeven vermogen van 102PK. Dit geldt dan voor één toerental van 6000 tpm. Het maximale koppel is 136 Nm, bij 4000 tpm. Er zit één katalysator op en de computer regelt de brandstoftoevoer. Het opgegeven vermogen van 102PK is gemakkelijk te evenaren, zonder al teveel kosten hoeven maken [enige eigen inzet is daarvoor wèl benodigd]. Nissan zit sowieso vrij laag met het opgegeven maximale vermogen èn het is òòk mogelijk om de opgegeven afstel gegevens één beetje aan te passen, omdat bijvoorbeeld, de kwaliteit van de brandstof vandaag de dag is verbeterd, en omdat Nissan óók géén belang heeft gekend om de rand van het haalbare op te zoeken, iets dat één hobbyist met kennis, gemakkelijk zelf zou kunnen doen. Ook al zouden deze aanpassingen achterwege gelaten worden, één Nissan 100NX is vandaag de de dag nog vlot genoeg om te kunnen meekomen met het dagelijks verkeer. Echter, het is nooit de snelste variant geweest. Er zijn andere merken [uit diezelfde tijd], welke méér motor prestaties konden leveren in dezelfde prijsklasse. Echter, er zijn niet veel modellen welke kunnen wedijveren met de SR20DE versie van de Nissan 100NX 2.0. Het is maar net waar jou voorkeur naar uit gaat, want met één Nissan 100NX 1.6, is het mogelijk om voor één betaalbare prijs, één auto te bezitten waar in de zomer extra van genoten kan worden als de targa daken er af kunnen.